Ini Sebabnya Kapal Mewah Jho Low Akhirnya Diserahkan Kepada Malaysia


Indonesia bersetuju untuk menyerahkan sebuah kapal persiaran mewah bernilai AS$250 juta (RM1 bilion) yang disita di Bali, awal tahun ini kepada Malaysia, menurut pihak berkuasa, hari ini. Netizen: "Good move. Buat satu clause yg membuatkan jhlo balik malaysia. Jika dia tak balik so kapal mewah belong to mlysia." Anda boleh scroll ke bawah tonton video terus, untuk mengetahui info yang lebih lanjut dan lengkap.


Indonesia telah bersetuju untuk menyerahkan kepada Malaysia sebuah kapal layar mewah bernilai US $ 250 juta (RM1.02bil) yang dikaitkan dengan skandal rasuah di dana negara Malaysia yang ditahan di Bali awal tahun ini, kata pihak berkuasa Indonesia. Equanimity yang disandarkan oleh Kepulauan Cayman dirampas pada Februari atas permintaan pihak berkuasa Amerika Syarikat sebagai sebahagian daripada siasatan rasuah berjuta-juta dolar yang dilancarkan oleh Jabatan Kehakiman (DOJ) yang berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).



Keputusan mahkamah Indonesia pada bulan April mengisytiharkan bahawa kapal layar tersebut secara tidak sengaja dipungut dan harus dikeluarkan kepada pemiliknya. Polis Indonesia merampas semula kapal itu pada Julai berikutan permintaan rasmi untuk bantuan undang-undang dari Amerika Syarikat. Polis Indonesia berkata mereka akan menyerahkan kapal layar itu ke Malaysia. "Kapal layar itu akan diserahkan di sempadan antara perairan Indonesia dan Malaysia," kata Daniel Silitonga, timbalan jenayah ekonomi dan khas, semalam.



"Kami perlu mengekalkan hubungan baik antara kedua-dua negara," katanya sambil menambah bahawa kapal layar itu sedang berada di perairan dekat sempadan Singapura dan Pulau Batam.

Sumber : dharian
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==